تبلیغات
داســـتـا نـــهـای دلـنـشـــیــن صـــــادق - فضائل و سیره امام حسین (ع) : 603 - 604 - 605 - گریه بر امام حسین (ع ) عبادت است
داســـتـا نـــهـای دلـنـشـــیــن صـــــادق
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :صــادق امــیـن
مطالب اخیر

فصل بیست و دوم : فلسفه احیاى فرهنگ عاشورا و اقامه سنت عزادارى

 

فضائل و سیره امام حسین (ع) :

603 - گریه بر امام حسین (ع ) عبادت است

Image result for ‫عباس عزیزی   فضایل امام حسین (ع)‬‎
بــســـم الله الـــرّحــمـــن الــــرّحــیــم

گریه بر امام حسین (ع ) عبادت است

به شكر الهى آنچه كه امروز در كشورهاى اسلامى رایج است از برپایى مراسم عزادارى و سوگوارى براى حضرت سیدالشهداء علیه السلام و جمع شدن در این مجالس و زدن پرچم سیاه و علم هاى سیاه و تعطیل شدن چ و راه افتادن دسته ها و نوحه خوانى ها و مرثیه سرایى ها و گریستن ها و غیر از این ها كه از نظر شرع مظهر از آن ها نهى نشده و محذور هم ندارد، جزو عبادات مشروع و برتر است كه براى آن ثواب هاى بسیار و پاداش هاى عظیم نهفته شده است .

این مطلب تا حدى واضح است كه احتیاج به هیچ گونه دلیل ندارد و هر انسان آگاه و خردمند از روایاتى كه درباره مستحب بودن گریه بر امام حسین علیه السلام و به یاد آوردن مصایب آن حضرت و ابكاء یعنى گریه كردن و تباكى ، یعنى خود را به گریه زدن (یعنى اینكه خو درا شبیه گریه كنان در آوردن ، نه اینكه در گریه بر امام حسین علیه السلام عبادت ، اما ریا در عبادت مثل قیاس در استدلال و یا ربا در معامله جایز نیست ) آگاه است .

ذكر مستحبات در مجلس امام حسین (ع )

شیعیان و همه ذاكرین اهل بیت باید مواظب بوده و متوجه این مطلب باشند كه در سوگوارى و عزادارى طورى رفتار كنند كه زبان ناصبیان دراز نشود و تنها واجبات و مستحبات را ذكر نموده و از به كار گیرى محرمات همانند غناء كه غالبا نوحه ها آمیخته به آن شده و از دروغ هاى ساختگى و حكایات ضعیف كه احتمال كذب و دروغ در آن مى رود كه از كتاب هاى غیر معتبر یا كتاب هایى كه مؤ لفین آن ها جزو متدینین اهل علم و حدیث نیستند، اجتناب كننده . و شیطان را در این عبادت بزرگ كه جزو بزرگ ترین شعائر الهى است ، راه ندهند و از انجام گناهان زیاد كه روح عبادت را از بین مى برد، پرهیز كنند، مخصوصا ریا، دروغ و غناء كه در این عمل جارى بوده و كمتر شخصى از آن مصون مانده است .


لزوم گریه بر امام حسین (ع )

ابن اثیر و بسیارى از دانشمندان عامه و اهل سیر نقل كرده اند كه : هنگامى كه رسول خدا صلى الله علیه و آله از جنگ احد به مدینه بازگشت ، دید كه صداى نوحه زنان انصار كه بر شهیدانشان گریه مى كردند، برپاست ، حضرت صلى الله علیه و آله فرمود، لكن حمزه لا بواكى له ؛یعنى كشتگان انصار، گریه كننده دارند، امام حمزه گریه كننده اى ندارد.

مردان انصار با شنیدن این كلام پیامبر و اینكه فهمیدند آن حضرت دوست دارد كه بر عمویش حمزه گریه كنند، به زنان خود دستور دادند كه او بر حمزه سیدالشهداء گریه كنند، بعد بر شهیدان خود.

واقدى گفته است كه :

این عادت در اهل مدینه باقى ماند، به گونه اى كه در هر مصیبت ابتدا بر حضرت حمزه سیدالشهداء گریه مى كردند و معلوم است كه پیامبر امام حسین علیه السلام را بیشتر از حمزه دوست داشت ، و اگر مى كردند و معلوم است كه پیامبر امام حسین علیه السلام را بیشتر از حمزه دوست داشت ، و اگر به مردم دستور داد كه بر حمزه گریه كنند، پس حتما به گریه بر امام حسین علیه السلام نیز امر كرده اند.

اهل مدینه در هر مصیبت ابتدا در مصیبت حمزه گریه مى كنند، به خاطر همراهى با رسول خدا صلى الله علیه و آله و نگهداشتن حرمت این سخن پیامبر كه فرمود: حمزه گریه كردن ندارد با وجود اینكه سالیان دراز از شهادت حمزه گذشته و هیچ كسى هم اهل مدینه را از این كار نهى نكرده ، پس مخالفین هم حق ندارند كه شیعیان را در عزادارى و سوگوارى بر حضرت سیدالشهداء ملامت كنند، چرا كه آنها براى مواسات و شركت در حزن و اندوه اهل بیت این مجالس عزا را برپا كنند.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 14 دی 1397
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی